Cuptorul Ariston, mânuit dintr-un buton

Răsună în mine tăcerea ocrotitoare a ecourilor copilăriei. Pâinea de ţară, adierea vântului şi mirosul de fân proaspăt cosit, stropi de veşnicie curată şi o dragoste fără asemănare. Undeva în creierul munţilor, acum douăzeci de ani, copilăria mea era croită de gustul de pită puţin rumenită şi pufoasă la interior, şi două mâini bătrâne şi calde care îmbătrăţişau faţa mea de copil. Iar eu îi răspundeam prin chicote de veselie şi un zâmbet care arăta a desfătare şi liniste. Şi o priveam cum punea meticuloasă aluatul la dospit, sus pe cuptorul cald, timp în care îmi şoptea la ureche poveştile mele preferate şi mai strecura pe ici pe colo câte o povaţă. Aşa ca să cresc frumos ca aluatul ei.
paine_mare_1
Când aveam cinci anişori, o zbugheam direct în braţele bunicii. Astăzi, deschid uşa cu sfială. Apăs apoi pe clanţă cu tărie pentru că ard de nerăbdare să o văd. O închid la loc imediat. Obrazul îmi roşeşte pentru că-mi dau seama că nu am mai vazut-o de ceva vreme. E vina mea. Ea e prea bătrână şi împovărată de ani. Îmi fac curaj la mirosul pâinii aburinde care mă aşteaptă pe prosopul alb întins cu grijă. Câtă trudă ca să-mi facă pe plac. Dar pentru ea, asta înseamnă dragoste. O dragoste de bunică bună ca miezul de pâine, din care ne înfruptăm de când eram copii. E gustul copilăriei noastre cu care ne mai răsfăţăm şi acum. E porţia de mâncare, de viaţă proaspătă ca aerul de munte. E simplă. Când mai târziu în viaţă se autoanalizezi, îţi dai seama ce bucata importantă păstrezi în tine din figura maternă a bunicii, cu o semnificaţie mai acută decât cea a părinţilor tăi.
Cuptorul cel vechi, maşinăria fermecată a bunicii, şi pisica mai sunt la locul lor doar în amintirile mele. Astăzi bunica s-a mutat să ne fie mai aproape. Şi bucătăria ei şi-a schimbat odată cu amintirile şi straiele. I-am luat un cuptor electric încorporabil de la Ariston de aici. E din inox, are auto-curăţare pirolitică Fast Clean, ardere electrică, ventilaţie şi ceas digital, poate fi programat dinainte. La cei 70 şi ceva de ani ai săi are nevoie de un  ajutor de nădejde în bucătărie care să facă munca în locul ei.
I-am mai dus bunicii şi o maşină de spălat vase din aceeaşi gamă de încorporabile. M-a convins faptul că aparatele Hotpoint sunt ergonomice, silenţioase şi sigure. Stilul e puţin sofisticat pentru gusturile bunicii, dar discret totodată.hotpoint-ariston-fk-103el-20-x
Astăzi fericirea se obţine mai greu, dar mâncarea se face mai uşor. Cine-a zis că gustul copilăriei nu poate fi mânuit printr-un simplu buton? Cine-a zis că tehnologia nu e soră bună cu tradiţia? Cine-a zis toate astea n-a cunoscut cuptorul de la Hotpoint Ariston. Căci de la performanţă vine numele său.
Am rugat-o pe buni să facă testul tehnologiei moderne cu noul ei aragaz Ariston. Mirosul de pâine la cuptor păstrează amintirile aproape, şi pe cei dragi aievea în inima mea. Exact ca în copilărie. Buni era foarte mulţumită că acum reuşea să facă de două ori mai multă pâine decât cu cel vechi. M-a răsfăţat şi cu sarmale în foi de viţă şi smântână de casă, plăcinte poale-n brâu. Era bucuria ei să împartă mâncarea cu cei dragi, ca şi când ar fi împărţit o felie din dragostea ei tuturor.
P.S. Acest articol a fost scris pentru Superblog 2013. Toamna se numără cele mai bune articole!
Lasă un răspuns

