Ep. 1 Cum ingrijesti emotiile negative?

Carl Jung: „The foundation of all mental illness is the unwillingness to experience legimate suffering.” In order to heal it, you have to feel it.

Episodul 1 – Recunoasterea emotiilor negative

Am invatat sa acord o fooarte mare atentie emotiilor negative. Dincolo de exprimarea unui pattern sau a unui obicei dezavantajos de a face fata vietii, emotiile negative sunt un semn clar al nevoii de schimbare, al schimbarii treptei de evolutie personală, iar pentru mine personal emotiile au fost si sunt o importanta resursa si investitie de energie (* Testul MBTI – iti arata, printre altele, si care este functia psihica principala, in cazul meu emotiile). Emotiile sunt cel mai bun barometru care arata o discrepanta clara intre ceea ce vedem, la nivel constient, in viata noastra si ceea ce ne dorim cu adevarat in interior. Urmeaza-ti emotiile, indiferent daca ele sunt mai putin placute sau de-a dreptul dureroase.

Ce vreau sa spun cu acest titlu „Cum te ingrijesti de emotiile negative?” este, in primul rand, ca le recunosc existenta. Adica nu pledez pentru ingerarea motivationalelor „schimba-ti mindset-ul in 7 zile” pe post de desert cand stomacul meu urla de foame si sens, ci caut mai intai sa inteleg cum am ajuns sa simt acele stari negative, daca ele sunt atat de dese astfel incat sa fie considerate un pattern (un mod automat, inconstient, de a reactiona in fata vietii), si care sunt consecintele faptului ca eu aleg inconstient (deci nici nu mai am viteza de reactie) emotiile negative in loc sa cultiv o stare de bine.

Doi, strategia noastra pare a fi inlocuirea starilor negative cu cele pozitive pentru a ne mari nivelul de vibratie energetica, dopaminele din creier si a gusta fericirea. Intrebarea la care motivationalele de duzina uita sa raspunda este: Cum poate un om care trece printr-o depresie sau care e un fatalist convins sa experimenteze stari pozitive daca el a fost obisnuit sa raspunda vietii doar prin negativism? La nivel rational, toata lumea intelege ca emotiile pozitive sunt preferabile celor negative, dar care este sursa lor?

Din punctul meu de vedere, atunci cand vorbim despre emotii (cu precadere, despre cele negative) intampinam doua mari prejudecati:
1. Emotiile negative sunt ceva naspa, de care trebuie sa fugim pana ne rupem gatu si ne anesteziem corpul (ironic, debuseul natural al emotiilor este tot in corp: te rusinezi=te inrosesti, te indragostesti=”fluturi in stomac”), de parca am putea impacheta si expedia emotiile noastre intr-un bagaj si exila undeva departe pe cele care nu ne convin. (Ca o mica paranteza, ingrijorator, la rezultatele Adwords pentru „emotii negative” imi apare „medicamente pentru emotii”, ceea arata o lipsa a educarii noastre in managementul emotiilor).
Ca atare, nu reusim sa intram in contact cu emotiile noastre, sa le acceptam ca fiind parte din noi si sa le intelegem cauza. Pe acelasi filon de gandire, alergam cu disperare dupa cele pozitive, dupa Fata Morgana a Fericirii, tot in exteriorul nostru.
Credem tot timpul ca solutia intelegerii emotiilor noastre este undeva in afara noastra: o alta substanta, o alta relatie, inca un obiectiv de indeplinit. In timp ce atentia noastra este risipita astfel pentru a aduna creatori de bine din exterior, in interiorul nostru tot nu intelegem care este motivul pentru care simtim ceea ce simtim. Si intre timp, nu intelegem nici ca suntem responsabili pentru emotiile noastre.
2. Ne cream un pattern de functionare pe baza emotiilor negative cu care am invatat sa lucram si sa ne aparam in fata vietii in copilarie pentru a atrage atentia si iubirea parintilor, a colegilor si profesorilor la scoala, a partenerului in relatie. Utilizam acelasi model ca in copilarie de a raspunde vietii (Desi, atentie, in buletin suntem adulti) si ne intrebam unde este successul si starea de bine din viata noastra. Ce inseamna un pattern emotional negativ? Simplist, suma starilor negative de la sfarsitul zilei si nivelul de energie a corpului. Emotion (E-motion, engl.=energie in miscare)

Emotiile negative sunt cel mai bine definite ca starea „incomoda” pe care o simti venind din interior  raportat la ceea ce ai in fata ta, in viata ta (cel mai usor, iti dai seama de starea in care te afli urmarindu-ti respiratia, ritmul respiratiei iti arata exact starea in care te afli: ritm sacadat=agitatie, ritm incet, abia sesizabil=apatie, respiratie completa, abdominala=relaxare, focus).

Analog, emotiile pozitive sunt o manifestare a ceea ce imi doresc. Si spre asta tindem cu totii, nu-i asa?

Senzatiile si emotiile care vin ca urmare a gandurile negative si, implicit, a starilor negative sunt un barometru excelent pentru a-ti arata in ce zona a vietii tale faci compromisuri (adica simti ca poti mai mult, dar te limitezi la anumite conditii, la job, in relatie, in mediul inconjurator), ce lectii mai ai de invatat si cum poti sa-ti schimbi perspectiva asupra emotiilor, de exemplu. Din cauza conditionarilor si programelor mentale (instalate din copilarie si reintarite in relatii amoroase si societate) nu stim cum sa ne conectam la starea asta interioara, pentru a afla care este cauza ei, cum o putem accepta sau rezolva. Ba mai mult, suntem invatati ca nu e frumos sa fii trist, ca fetele care zambesc sunt frumoase, ca oamenii tristi nu sunt acceptati.

Primul pas este, asadar, sa recunosc emotia de baza, sa o numesc/identific si sa o accept astfel incat sa pot intui cauza din spatele emotiei negative.

Pana te familiarizezi cu procesul acesta de introspectie si analiza a emotiilor negative, poti sa lucrezi separat, luand cea mai frecventa emotie pe care o experimentezi (emotiile pure sau de baza, calibrate negativ (de energie joasa) sunt: rusinea, vina, apatia, durerea, frica, dorinta, furia si mandria.

O sa folosesc exemplul personal in cazul furiei, pe care l-am observat eu ca pattern in cazul meu.

Exercitiu de constientizare a pattern-ului emotiei de furie:

Scenariu: un eveniment/persoana din exterior se pozitioneaza in dezacord cu valorile mele (adevar, libertate de expresie etc), iar eu devin instant furioasa

  1. La nivelul corpului, imi observ ritmul vocii cum se schimba (devine mai grav si mai apasat), respiratia devine apasatoare, bataile inimii se intetesc, pielea se inroseste, grimasele sunt din ce in ce mai grave in timp ce eu incerc din rasputeri sa-mi mentin punctul de vedere;
  2. La nivel mental si emotional, incerc sa dau un sens energiei care imi invadeaza tot corpul si ma revolt vocal – a se oberva ca spre deosebire de apatie sau frica, furia presupune un nivel ridicat de energie – 150, ceea ce face sa fie si mai dificil sa o recunosc ca fiind negativa si sa abtin sa nu-i dau un sens, o cauza, o lupta nobila ceva :)). Incep sa fac judecati de valoare despre persoana din fata mea sau sa ma victimizez in fata evenimentului nefericit, dar acum din pozitia de Agresor (nemultumit si frustrat pentru situatia care a condus la furie).
  3. La nivel spiritual, nici nu mai zic :)) cam cat de departe sunt de compasiune, acceptare si iubire.

Ceea ce reusesc cu acest exercitiu este sa intru in contact cu starea mea, sa o identific, sa o accept ca un pattern disfunctional ce este, si sa inteleg de unde vine acest mecanism de aparare (hint: copilarie ), apoi sa incep sa o inlocuiesc cu o stare neconsumatoare de energie, adica  o stare care-mi da senzatia de bine: decizia mea constienta de a accesa aceasta stare imi permite sa accept situatia care mi-a provocat emotia sau sa schimb respectiva situatie sau stare. Pot face asta dintr-un nivel de constiinta (Atentie, investirea a energiei) mai ridicat, ori din neutralitate – nu schimb nimic, mi-e indiferent, ori  din curaj) – incerc prin forte proprii si independente de exterior sa schimb situatia care mi-a provocat furia.

Ce obtin din toata aceasta munca interioara cu emotiile negative?

Autocunoastere, controlul starilor emotionale si sursa lor (ganduri negative), imbunatirea relatiilor, cresterea nivelului de energie la nivel spiritual si fizic, stare de echilibru interior, evitarea stocarii, refularii si izbucnirii acestor stari negative.

Evident, daca imi doresc, capat o intelegere mai larga a impactului starilor negative asupra sanatatii mele, a mediului inconjurator, a energiei pe care o transmit, ceea ce atrag in viata mea ca si corespondenta de vibratie a acestor stari, tipul de relatii pe care le dezvolt, etc samd. Cu alte cuvinte, un grad de constientizare mai ridicat a realitatii*** pe care o creez pana la urma.

Ce inseamna sa ma uit in interiorul meu, si nu in afara mea?
In primul rand, dezvoltarea oricarui obicei zilnic de introspectie, care iti permite sa intri in contact cu tine insuti, sa te asculti si sa observi emotiile tale, mintea ta, senzatiile din corp, vocile altora in capul tau, intuitia sau vocea ta interioara.
Acest obicei (care poate fi yoga, meditatie sau scris) iti permite, ceea ce mai poti obtine doar pe scaunul medicului sau a terapeutului, o examinare a starii in care te afli: emotionala, fizica, mentala, spirituala.

Scopul acestui exercitiu: vreau sa-mi inteleg emotiile negative si sa le integrez in viata mea astfel incat sa nu ma mai prabusesc de fiecare data cand am o problema apasatoare.
Incearca sa determini daca de exemplu, lupta cu emotiile negative e un pattern in viata, care e acel pattern, cand si cine te-a invatat ca emotiile negative sunt o strategie de a face fata vietii (de exemplu, ma victimizez in rolul meu de Adult pentru ca atunci cand eram copil prin victimizare, obtineam atentie, afectiune, imbratisare din partea unor parinti absenti).
Observa apoi perceptia generala pe care o ai asupra pattern-ului. E o bucata de realitate trunchiata deoarece include doar experienta ta, intr-un anumit context care nu mai aplicabila si nu te mai ajuta in prezentul constient. Exista cu siguranta si alte perpceptii, experiente si informatii care completeaza situatia ta. Faptul ca tu te pozitionezi ca fiind depasit de situatie nu iti permite sa vezi Adevarul complet, total, care ar putea contine si o posibila solutie.
In cazul mentionat, eu sunt invatat sa ma raportez la viata prin prisma emotiilor mele negative si sa am o atitudine fatalista sau agresiva asupra vietii, ignorand in acelasi timp ca viata este un tot care cuprinde si emotii pozitive (care culmea imi aduc mai multe beneficii). Prin constientizare*** aflam ca emotiile isi au sursa in interiorul nostru.

Gandire. Experimentare. Cunoastere.Vindecare. Deschidere. Bucurie de a trai. Decizii constiente. Meditatie. Conectarea cu natura, Universul, Divinitatea, Spiritul din noi.
Dar asta cere dezumflarea Ego-ului si renuntarea la pretentiile orgoliului de a avea mereu dreptate….
Declicul se produce in momentul in care decizi: ai de ales intre cultivarea emotiilor negative sau a celor pozitive, stiindu-le beneficiile/dezavantajele. Esti responsabil, pentru prima data esti nevoit sa sari de pe roata de hamster si sa-ti asumi responsabilitatea.
Cum schimbi emotiile negative!? In principiu, emotiile, indiferent de valentele lor, exista fara-doar-si-poate. Ceea ce putem schimba este modul in care ne raportam emotii.

„Oare mintea poate schimba schimba emotiile? Cum sunt interconectate creierul, sistemul imunitar si emotiile? Care sunt emotiile asociate cu starea de bine? Cum anume functioneaza intelegerea, ca functie a mintii, in context medical? Acestea sunt cateva dintre intrebarile la care un grup de oameni de stiinta cunoascuti, impreuna cu Dalai Lama, au incercat sa raspunda in cadrul unor dialoguri care au avut loc in India.”

(Dialoguri cu Dalai Lama, Emotiile distructive.Cum le putem depasi?, editor-autor Daniel Goleman)

emotiile-distructive-cum-le-putem-depasi-dialog-stiintific-cu-dalai-lama_1_fullsize.jpg

 

Imagineaza-ti ca interiorul tau e ca o casa in care vrei/o sa traiesti multi ani. Cum ti-ar placea sa arate casa ta?
De-asta nu cred in paliative: pastile, afirmatii pozitive, incantatii, droguri, alcool etc. Pentru ca presupune ca eu sa caut mereu in afara mea ceva care sa-mi induca/creeze o anumita stare, si deci dependenta. Dar eu imi doresc sa am un spatiu constant, al meu, pe care sa-l creez si pentru care sa fiu responsabil.
Toate acestea ne permit sa actionam constient asupra vietii, adica nu manati inconstient pe cararile vietii, si sa alegem cum reactionam, cata energie investim in cutare situatie, ce fel de vibratie transmitem oamenilor din jur.

Bibliografie recomandata:

*Testul MBTI, Care este tipul tau de personalitate? Esti Activ, Colaborator, Conducator sau Explorator? Analist, Asimilator, Intensificator sau Vizionar? Esti Extravertit sau Introvertit? Care este functia ta psihica principala: emotiile sau rationalizarea?

**(Dialoguri cu Dalai Lama, Emotiile distructive.Cum le putem depasi?, editor-autor Daniel Goleman)

***Letting Go. Calea renuntarii – David R. Hawkins

 

 

 

 

Lasă un răspuns

