Cum putem intelege sistemic o situatie de criza?

Probabil lucrurile se vor schimba radical in perioada de dupa 2010. Atat cei care au dobandit o minima bogatie lumeasca, cat si cei care nu au accesat-o inca vor mai mult decat lumescul, vor componente minime ale spiritualitatii umane, care au fost creatoare ale acestei bogatii lumesti: democratie, libertate, demnitate, adica reevaluarea omului individual, reconectarea la divin.”(Uimit de Puterea din Relație. Calea liderului”, de Costel Florescu)

Privind Piramida Nevoilor a lui Maslow, despre care am scris si in articolele anterioare, principala emotie negativa in aceasta perioada de epidemie este frica (anxietatea, panica).

Imagini pentru piramida maslow

 Starea de panica din jurul nostru este fireasca pana la un anumit punct, atat cat sa satisfacta creierului nevoia de siguranta si conservare.

In acelasi timp, reflectand din pozitia de Coach, am lucrat cu ai mei clienti pe situatii de criza existentiala in viata lor (depresie, frica de moarte, de imbatranire, frica de pierdere a locului de munca, a relatiei etc).

Pentru cine a asistat sau asista la crize psiho-emotionale, rezilienta emotionala (capitatea de a schimba lucrurilor pe care le putem schimba si de a accepta ceea ce nu putem schimba inseamna maturitate psiho-emotionala.

Chiar daca pentru mintea umana este dificil sa nu fie in control sau sa nu gaseasca pe cineva caruia sa-I paseseze controlul (responsabilitatea), putem exersa in aceste momente si rolul de Observatir: sa privim dincolo de nevoia primara de siguranta si sa constientizam pe ce anume ne putem baza in viata (conexiunea, optimismul, increderea, curiozitatea pentru ce va aduce viitorul etc.)

Cea mai pretioasa resursa pe timp de criza este dezvoltarea rezilientei si a maturitatii emotionale, adica a fi vigilent si a-ti lua masurile de protectie, dar a nu te panica intr-un mod exagerat.

In plus, orice schimbare, voita sau nu, aduce cultivarea sau descoperirea unor resurse nebanuite (creativitate, inspiratie), o reevaluare a prioritatilor si a valorilor personale.

Ateliere Online gestionare emotii negative

Unul dintre motivele pentru care nu gestionam fricile si crizele in viata adulta intr-o maniera asezata este tocmai pentru ca in primii 2 ani de viata, modul in care am invatat in mediul primar aceasta siguranta psiho-emotionala a fost fie unul hipervigilent (mama devine suprotectoare din cauza fricilor personale), fie indolent (mama este preocupata de propriile nevoi, ignorandu-le pe cele ale copilului).

Si pentru ca am amintit de influenta mediul primar asupra modului in care ne gestionam emotiile negative, mai ales in situatii de criza, iata cateva trasaturi sistemice ale unei situatii de criza:

  • Orice situatie de criza reprezinta o oglinda fidela a nivelul de constiinta si inteligenta emotionala a unui individ, a unui grup, a unei tari. Desi, in ultimii 10 ani, industria de wellbeing si dezvoltare personala a exploxat, gradul de rezilienta a oamenilor la schimbare si criza nu este direct proportional cu multitudinea de informatii ingerate. Asta arata ca e necesar sa trecem catre o etapa in care sa practicam ceea ce spunem sau citim:
  • Exercitiu Coaching: Imagineaza-ti ca dupa situatia asta de criza, viata ta va reintra in normal. Ce ti-ai fi dorit sa inveti din aceasta lectie de viata? Ce atitudine noua vei fi invatat? Ce vei schimba in viata ta?
  • Dependenta de sistemele in care traim ne arata, pe de o parte, importanta empatiei si a conexiunii umane, pe de alta parte, ne arata gradul de codependenta si manipulare emotionala si informationala la care suntem supusi in mod inconstient.
  • Atunci cand omului ii este amenintata (real sau imaginar) siguranta de sine, se lasa condus de creierul reptilian si limbic (emotional), iar neocortexul (creierul logic) se blocheaza. Intr-o situatie de criza, denumita de psihologi “lupta sau fugi”, exista o Victima, un Agresor si un Salvator. De obicei, puterea si responsabilitatea pentru rezolvarea situatiei sunt plasate fie la un potential Salvator (industria pharma), fie la Agresor/Persecutor (diaspora, autoritatile statului). Asta duce la infantilizare si codependenta, deci neasumare a responsabilitatii la nivel personal si lipsa de integratitate – ce responsabilitati am eu in aceasta situatie de criza?.
  • Triada Victima-Persecutor-Salvator ca si comportament reprezinta o consecinta a relatiei parinti-copil. Codependenta reprezinta o raspunsul emotional la trauma. Daca familia a creat un mediu de siguranta si acceptare, atunci copilul se va simti acceptat si sigur de sine si se va adapta mai repede unei situatii neprevazute. In caz contrar, va reproduce in viata sa intr-un mod sistemic fiecare dintre cele 3 roluri. Alticineva este de vina si responsabil – Persecutor, eu ma simt neputioncios – Victima, altcinva va salva situatia – Salvator.
  • Implinirea nevoii de autonomie si individuare este cea care duce la maturizare psiho-emotionala (si conform Piramidei lui Maslow). In acest moment, se resimte aceasta nevoie a omului de a deveni mai autonom toate ariile vietii: la locul de munca – munca de la distanta, in societate – amploarea actiunilor civice, in mediul profesional – dezvoltarea personala si profesionala, in mediul familial – imbunatatirea calitatii vietii.
  • De-a lungul istoriei, omenirea a traversat diferite alte situatii de criza, unele mai grave, altele mai putin. Pe de o parte, aceste crize ale omenirii reprezinta consecinte sistemice ale unor actiuni si moduri de gandire colective care nu sunt constructive si nu sprijina evolutia: vezi caderea sistemele autoritare. In cazul de fata, pare a fi vorba de un consumerism si un individualism care a creat dependenta omului.

Pe de alta parte, intr-o situatie de criza, omul isi poate activa resursele latente, isi poate reface lista valorilor si a prioritatilor in viata, poate lua decizii pe care le-a amanat, isi poate redirectiona atentia si in alte zone ale vietii (sanatatea fizica si emotionala, conexiunea umana si spirituala, grija pentru comunitate si planeta).

“Societatea nu este altceva decat eul colectiv in actiune” (David R. Hawkins)

  • Tot la nivel sistemic, intr-o astfel de situatie de criza suntem cu totii in aceeasi barca. Dincolo de eforturile si actiunile inviduale pe care fiecare e necesar sa le faca, exista o zona de vulnerabilitate, de lipsa de control, de necunoscut, o zona in care mintea este depasita de situatie. Iar in cazul unei “pandemii”, sa zicem, mintea umana nu mai are unde fugi si trebuie sa-si confrunte limitele. In aceasta zona de noutate si vulnerabilitate, este important sa invatam lectia acceptarii, a iertarii, sa avem incredere in ciclitatea vietii, in noi insine si in sistemele noastre de sprijin (familie, prieteni, autoritati, cadre medicale etc).
  • Toti suntem responsabili, in acelasi timp, si de un sistem economic, indiferent de rolul pe care il indeplinim: angajat, companie, antreprenor, liber profesionist. O pastrare si a normalitatii economice poate evita un eventual colaps economic.
  • Un alt sistem care a devenit de importanta majora in aceasta perioada de criza este Internetul. Cel mai mare dezavantaj al unei perioade de izolare sociale este lipsa conexiunii si afectiunii, iar mediul online se poate transforma intr-un grup de support psiho-emotional; cu mentiunea ca si acest mediu de comunicare trebuie filtrat de informatiile prapastioase si manipularea mediatica.

„Noile valori ale omenirii după ieșirea din CRIZA:

✔️O noua atitudine fata de munca

✔️Responsabilitate

✔️Cunoastere și autocunoastere

✔️Curaj (risc)

✔️Credinta

✔️Smerenie

✔️Echipa

✔️Iertare

Toate aceste valori reies din relația omului cu latura sa spirituala si cu ceilalti oameni.” (carte Uimit de Puterea din Relație. Calea liderului de Costel Florescu)

10 masuri de igiena psihologica in perioadele de criza

Iata cateva propuneri de igiena psihologica, care te ajuta sa faci fata unei situatii de criza:

  1. Ai grija de cei apropiati si acorda atentie mai ales categoriilor vulnerabile: batrani, copii, persoane cu afectiuni. Conexiunea si afectiunea sunt cel mai bun antidot bun al stresului de orice natura.
  2. Priveste situatia de criza pe care o traversam acum si dintr-o perspectiva “din avion”, nu doar personala. Stai de vorba cu un batran si imprumuta din rezilienta lui ca atitudine de viata, atunci cand o sa-ti povesteasca ca el si ai lui au trecut deja prin foamete, razboaie, crize economice etc.
  3. Lecturile despre situatiile de criza ale omenirii si autobiografiile oamenilor care au traversat vremuri grele in istoria omenirii iti pot reaminti de propriul tau curaj, rezilienta si optimism. Aici ai un o bibliografie online: https://cristinalotru.wordpress.com/2018/01/03/bibliografie-online-cartile-care-mi-au-schimbat-viata/
  4. Fii mai atent decat de obicei la starile tale emotionale si ale celor apropiati. Ai rabdare cu tine si cu ceilalti, cu starile emotionale negative care se pot acutiza in aceasta perioada.Atunci cand supravietuirea omului este amenintata, creierul rational (neocortexul) se blocheaza, iar reactiile emotionale si comportamentale regreseaza (seamana cu cele ale copilului sau ale animalelor).
  5. Pentru a creste functionalitatea creierului rational, practica rugaciunea si meditatia pentru a ramane cat mai ancorat in prezent, cu o atitudine increzatoare, atent la respiratie si la nevoile corpului tau. Aici ai un link cu meditatii ghidate inregistrate: https://soundcloud.com/cristina-lotru/meditatie-ghidata-pentru-chakra-inimii
  6. Acorda atentie si sanatatii tale psihologice, nu doar fiziologice, pentru a depasi aceasta situatie de criza. Fii mai atent decat de obicei si la cei apropiati sau cunoscuti pe care ii stii intr-o situatia mai vulnerabila psihologic: stari de teama, panica, anxietate, insomnia, depresii, afectiuni medicale etc. *Pastreaza legatura cu ei telefonic sau online sau ghideaza-i catre un specialist daca vezi ca situatia te depaseste.
  7. Ai grija de igiena alimentara, consumand cat mai multe legume, fructe, ceaiuri, sucuri.
  8. Ai grija de igiena psihica, consumand atunci cand e necesar informatii din surse cat mai sigure: de pe site-urile autoritatilor, din surse care raman cat de cat obiective, si nu panicheaza, exagerand situatia.
  9. Cultiva o atitudine de non-judecata si iubire. Aminteste-ti ca multi suntem in situatia asta, indiferent de tara sau orasul din care venim.
  10. Ia-ti cateva momente de reflectie pentru a-ti aminti de o situatie de criza pe care ai traversat-o cu succes: la cine ai apelat, ce resurse ierioare ai folosit, cui ii esti recunoscator, ce ai invatat nou si util despre tine in urma experientei dificile.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s