File de Psihanaliză și Teatru: Pădurea Spânzuraților

Piesa începe într-o pădure, o casă a sinelui, locul din care ar trebui să iasă viață prevestește o moarte spânzurată, o moarte în așteptare.

Casa din Pădurea Spânzuraților, spațiul din care intră și iese Vocea Conștiinței, bezmetică în încercarea de a lega înăuntru de în afară.

”Nici o datorie din lume n-are dreptul să calce în picioare sufletul omului, iar dacă totuşi încearcă…”

Între datorie și vinovăție, stă pedepsa implicită.

”Pedeapsa (crimei) n-are nevoie de justificare, căci crima poartă în pântecele ei pedeapsa.”

La ce bun datoria dacă îți pierzi sufletul?, pare că spune Conștiința. Eroul caută o altfel de datorie.

Fascinanta călătorie a eroului de ”spânzurare” a credințelor moștenite despre datorie: de la oarba datorie față de tată și patrie, logodnica, mamă și Dumnezeu, pentru ca în final, toate să conveargă în datoria față de sine.

Într-un fel, capacitatea de a simți vinovăție îi salvează sufletul.

Sfârșitul piesei ar putea fi începutul bun al vieții: cea mai importantă datorie este cea față de sufletul tău, din care derivă natural, ca-ntr-o pădure fertilă datoriile față de exterior. Altfel, ne definim prin datorii distorsionate și ne răzbunăm pe natură, pădure, patrie, nații.

Lasă un comentariu